Aanleiding was een artikel in het Algemeen Dagblad van 16 maart jl, waaruit bleek dat wethouder Walters een avond had bezocht waarin mogelijkheden om te emigreren naar Rusland werden besproken. De suggestie uit dat artikel was dat ook wethouder Walters zou overwegen om te emigreren. In een eerste verklaring van 16 maart schreef wethouder Walters dat zij met een persoonlijke relatie, die zich wilde laten informeren over agrarische kansen in Oost-Europa, bij de bijeenkomst was geweest. En dat zij geen plannen had om te gaan emigreren.

Het artikel en de suggesties hieruit bleven vragen oproepen, zo meldde wethouder Scheepers in de ingelaste raadsvergadering op 10 april. De situatie werd in het college een aantal keren besproken, wat leidde tot de conclusie van mevrouw Walters dat zij zich genoodzaakt voelde om terug te treden.

Het vertrek van mevrouw Walters is niet alleen voor haar partij Hart voor Hilversum een grote schok. Ook voor ons als coalitiepartner was haar vertrek volledig onverwacht. Mevrouw Walters was een deskundige wethouder, met een grote mate van dossierkennis en een grote inzet voor Hilversum.

Hoe de ontstane vacature van wethouder ingevuld gaat worden is op dit moment nog onduidelijk. In de raadsvergadering van 10 april vroeg fractievoorzitter Regie Redmeijer van Hart voor Hilversum even rust, om alle emoties van de afgelopen week te kunnen verwerken. Tegelijkertijd is zowel mevr. Redmeijer als haar partij zich bewust van het feit dat de stad bestuurd moet blijven worden. De werkzaamheden van mevr. Walters met o.a. ruimtelijke ordening en financiën wordt tijdelijk herverdeeld zijn onder de overige wethouders. Toch is iedereen het er over eens dat een dergelijke situatie niet te lang mag en kan duren.

Als coalitiepartij heeft GroenLinks het verzoek van mevrouw Redmeijer gehonoreerd. Rekening houden met elkaars emoties hoort ook bij fatsoenlijke politiek, wat ons betreft.

Tegelijkertijd denken en spreken wij als coalitiegenoten uiteraard met elkaar over de beste oplossing. Twee jaar geleden hebben we intensief met elkaar gesproken, met het huidige coalitieakkoord als resultaat. De handtekening van GroenLinks hebben we daar niet lichtzinnig onder gezet. Het is een beetje zoals een huwelijk; dat sluit je ook niet alleen af voor goede tijden.

De komende tijd gaat de coalitie op zoek naar een nieuwe wethouder, zodat onze tijd en aandacht weer gericht kan worden op het besturen van onze stad. We houden je op de hoogte.

Marleen Remmers
Fractievoorzitter GroenLinks Hilversum